Sprzątanie, dezynfekcja w przedszkolu i żłobku - jakie środki czystości stosować?
Jakie środki czystości należy stosować podczas sprzątania w przedszkolu lub żłobku? Jak powinna wyglądać procedura mycia i dezynfekcji zabawek w tych placówkach? Czy w taki sam sposób sprzątamy zabawki tekstylne i pluszowe, jak te wykonane z drewna czy tworzysz sztucznych? Jak powinna przebiegać higienizacja sanitariatów, np. mycie i dezynfekcja nocników w żłobku? Po jakie detergenty sięgnąć w celu posprzątania pomieszczeń i powierzchni?
W dzisiejszym artykule odpowiemy na powyższe pytania, a także podpowiemy, jak zachęcić dzieci do sprzątania w przedszkolu.
Sprzątanie w przedszkolu i żłobku
Standardowa procedura sprzątania w żłobkach i przedszkolach dotyczy dezynfekcji zabawek, sanitariatów oraz powierzchni (również tych trudno dostępnych i wrażliwych na działanie alkoholu). W czasie pandemii koronawirusa należy przedsięwziąć dodatkowe środki ostrożności. Zaleca się częściej niż zwykle dezynfekować meble, zabawki, nocniki, włączniki świateł, klamki oraz poręcze. Warto również z większą częstotliwością opróżniać kosze na śmieci, a także odkurzać i myć posadzki. Wskazane jest również systematyczne wietrzenie pomieszczeń.
Ministerstwo Edukacji i Nauki opracowało specjalne materiały informacyjne dotyczące profilaktyki zdrowotnej w przedszkolach i żłobkach w tym okresie. Zaleca w nich, aby zachęcać dzieci do częstszego mycia rąk ciepłą wodą z mydłem – szczególnie przed posiłkami i po wyjściu z toalety. Zwraca również uwagę na to, aby maluchy zakrywały nos i usta łokciem/chusteczką podczas kaszlu lub kichania. Na plakatach edukacyjnych pojawia się także komunikat o unikaniu dotykania nosa, oczu i ust.
Prawdą jest jednak, że ciężko jest upilnować każdego podopiecznego. Dzieci zapominają o umyciu rączek po skorzystaniu z toalety, kichając nie zasłaniają twarzy, a rękaw często służy im jako chusteczka higieniczna. Ponadto wciąż wymieniają się zabawkami i nierzadko wkładają je do buzi. Jak w takim razie myć oraz dezynfekować powierzchnie i przedmioty, z których korzystają maluchy, aby zapobiegać rozprzestrzenianiu się patogenów?
Sprzątanie zabawek w przedszkolu i żłobku
Jak powinna przebiegać dezynfekcja zabawek w przedszkolu? Warto sięgnąć po preparaty w sprayu o szerokim spektrum działania, które nie mają w swoim składzie aldehydów i fenoli. Na oznaczeniu powinna znajdować się informacja o właściwościach -bójczych w stosunku do bakterii, grzybów, wirusów otoczkowych, norowirusów i rotawirusów.
Odpowiednim środkiem jest na przykład Medi Spray Tea Tonic- Velox. Należy nim spryskać zabawkę z odległości ok. 30 cm, a następnie jej powierzchnię przetrzeć jednorazowymi ręcznikami. W przypadku tego preparatu przedmiot po całej procedurze nie musi być spłukiwany wodą, ale na rynku dostępne są środki, w których dokładne zmycie detergentu jest kluczowe.
Dezynfekcja zabawek w żłobku powinna odbywać się w podobny sposób, jednak z jeszcze większą częstotliwością niż w przedszkolu. Dzieci poniżej 3 roku życia nie stosują się do środków ostrożności i częściej niż przedszkolaki wkładają przedmioty do ust.
Jak często powinna przebiegać w takim razie procedura mycia i dezynfekcji zabawek w przedszkolu i żłobku? Przedmioty inne niż te wykonane z tekstyliów warto dezynfekować nie tylko po zakończonym dniu pracy, ale również pod nieobecność dzieci – każdorazowo po korzystaniu z zabawek. Zwiększona częstotliwość powinna dotyczyć zarówno okresu pandemicznego, jak i czasu wzmożonych przeziębień czy biegunek. Ponadto podczas pandemii koronawirusa warto zrezygnować z pluszaków i innych zabawek tekstylnych, z których wirusy i drobnoustroje usunąć można jedynie w trakcie prania/wygotowywania.
Dezynfekcja pomieszczeń
Podczas sprzątania pokoi zabaw, łazienek, szatni czy sal gimnastycznych należy przemyć wszystkie duże powierzchnie zmywalne (podłogi, parapety, drzwi, blaty, szafki). Posadzki można wyczyścić za pomocą preparatu Terminol, porcelanę sanitarną antybakteryjnym środkiem Deo-Des, z kolei inne, nieporowate płaszczyzny spryskać warto sprayem o wysokiej skuteczności przeciwdrobnoustrojowej (np. PURELL®). Podczas porządków uwzględnić należy także powierzchnie trudnodostępne. Mowa o krzesłach, stolikach, materacach do ćwiczeń, przewijakach, łóżeczkach i fotelikach. Podobnie jak w przypadku zabawek, takie wyposażenie warto spryskać sprayem Velox nie tylko po zakończonym dniu pracy, ale również przed ponownym korzystaniem z przedmiotu.
Dezynfekcja sanitariatów
Do przemywania desek klozetowych, spłuczek, umywalek czy dezynfekcji nocników w żłobku należy wykorzystywać środki skutecznie usuwające zanieczyszczenia organiczne, specjalnie przeznaczone do tego celu. Jednocześnie preparaty te powinny wykazywać działanie prątko-, bakterio-, drożdżo- oraz wirusobójcze. Mogą być to zarówno spraye na bazie alkoholu, chusteczki dezynfekcyjne, jak i roztwory z obecnością chloru.
Jak powinno przebiegać mycie i dezynfekcja nocników w żłobku? Przed całą procedurą należy założyć rękawiczki i maseczkę klasy ffp2/ffp3. Następnie zasypujemy zanieczyszczenia chlorowym środkiem, zbieramy ekskrementy papierem toaletowym i myjemy nocnik odpowiednim środkiem. Na koniec dezynfekujemy całą powierzchnię np. za pomocą sprayu lub chusteczek nasączonych alkoholem.
Mycie i dezynfekcja rąk
W dbałości o bezpieczeństwo podopiecznych niezwykle ważna jest profilaktyka. Z tego powodu zarówno opiekunowie, jak i dzieci powinny myć i dezynfekować dłonie w następujących okolicznościach:
- przed wejściem do placówki,
- po wyjściu z toalety,
- przed zjedzeniem posiłków,
- po kontakcie z wydalinami i wydzielinami,
- po kontakcie z przedmiotami użytkowanymi przez kilka osób.
Jeżeli nie ma możliwości umycia dłoni mydłem, zaleca się sięgnięcie po płyny lub żele, które zabiją niemal 100% szkodliwych zarazków (np. żel do dezynfekcji rąk Purell Advanced).
Jak zachęcić dzieci do sprzątania w przedszkolu?
Organizacji przestrzeni sprzyjają kolorowe pojemniki z odpowiednim oznakowaniem oraz wydzielenie stref tematycznych. Ponadto, aby zachęcić maluchy do sprzątania, warto z całej czynności zrobić zabawę, np. urządzić zawody w odkładaniu zabawek na czas lub poruszać się w rytm muzyki. Pozytywne zachowania można wzmacniać również poprzez chwalenie oraz wynagradzanie podopiecznych. W jaki sposób? Dzieci mogłyby otrzymywać punkty za posprzątanie po sobie, a ich odpowiednia liczba dawałoby pewne przywileje lub była gwarantem fizycznych upominków. W przypadku odwrotnej sytuacji (bałaganienie/ nietrzymanie porządku), można ograniczyć dziecku możliwość brania udziału w zabawie lub oglądania bajki.